Daj szansę swojemu sercu!

 


W Polsce coraz więcej ludzi zapada na zawał serca. Choroba dotyczy tętnic wieńcowych, 
które oplataja serce, dostarczajac tlen i skladniki odżywcze do mięśnia sercowego. 
Przyczyna choroby jest miażdżyca rozwijajaca się w tętnicach. Przez długi czas może ona 
przebiegać bezbólowo, a zawał serca może być pierwszym sygnalem choroby.
Wykryto szereg czynników zwiększajacych ryzyko choroby niedoknviennej serca. 
Do najważniejszych należa:

 

-wysokie stężenie cholesterolu we krwi, nadciśnienie tętnicze, stres, wiek, skłonności genetyczne, palenie tytoniu.

 

Badania wykazały, że redukcja tych czynników zmniejsza ryzyko wystapienia choroby niedoknviennej serca.

 

Poznaj wroga, czyli kilka słów o cholesterolu.

 

Cholesterol produkowany jest przez watrobę, dostaje się do organizmu również w wielu 
spożywanych przez nas produktach. Mimo, iż substancja ta niezbędna jest do prawidlowego 
funkcjonowania organizmu, jej nadmiar może odkladać się w tętnicach w calym organizmie. 
Utrudnia to swobodny przepływ krwi, a co za tym idzie transport tlenu i składników odżywczych. 
W efekcie następuje niedoknvienie części ciała zaopatrywanej przez chora tętnicę, co odczuwamy jako ból. Jeżeli jest to serce- mówimy o chorobie wieńcowej, która często prowadzi do zawału serca.

 

Pożadane stężenie cholesterolu całkowitego we krwi to wartość poniżej 200 mgl dl 
(5,2 mmoI/L). Wartości powyżej 200 mgldl sa nieprawidłowe (hipercholesterolemia). 
W zależności od stopnia podwyższenia cholesterolu wyróżniamy hipercholesterolemię:

 

-łagodną- od 200-249 mg/dl (od5,2-6,5 mmoI/L) 
-umiarkowana- od 250-299 mgldl (od 6,5-7,8 mmoIIL) 
-ciężka- powyżej 300mgldl (powyżej 7,8 mmoI/L)


 

Pożadane stężenie trójglicerydów we knvi to wartość 200 mg/dl (2,3 mmoIIL). Dzięki obniżeniu cholesterolu i trójglicerydów we knvi można spowolnić rozwój miażdżycy. Czasami wystarczy zmiana sposobu odżywiania.

 

Najważniejsze zasady diety

 

Głównym zadaniem diety jest obniżenie poziomu lipidów a szczególnie cholesterolu w surowicy krwi. Najistotniejsza cecha tej diety jest ograniczenie nasyconych kwasów tluszczowych i częściowe zastapienie ich jednonienasyconymi oraz wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi- ma to zapobiegać wzrostowi stężenia cholesterolu we krwi. Należy uwzględnić w diecie dość znaczny dodatek olejów roślinnych bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a więc oleju sojowego lub slonecznikowego, oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego.

 

Równocześnie aby dietę zubożyć w nasycone kwasy tluszczowe trzeba wyeliminować wszystkie dodawane do niej tłuszcze zwierzęce tj. masło, słonina, smalec oraz ograniczyć tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie mięso, wędliny, drób. Ogranicza się również produkty bogate w cholesterol na przykład żółtka jaj, masło, podroby. Badania wykazały, że samo zmniejszenie ilości cholesterolu w pożywieniu bez zmiany rodzaju spożywanego tłuszczu, nie daje znaczacego spadku cholesterolu w surowicy. Jeżeli natomiast zredukuje się cholesterol w pożywieniu i równocześnie tłuszcze bogate w nasycone kwasy tłuszczowe zastapi się tłuszczami bogatymi w wielonienasycone kwasy tłuszczowe spadek cholesterolu w surowicy jest widoczny.

 

Dzienna stawka spożywanego cholesterolu nie powinna przekraczać 300mg. Istotne znaczenie w tej diecie ma przede wszystkim ograniczenie podaży sodu. Spożycie soli należy zwykle do utrwalonych nawyków żywieniowych, z których nie jest łatwo zrezygnować. Do skutecznych sposobów jego ograniczenia należy eliminacja gotowych przetworów spożywczych, w których sól stanowi środek konserwujacy np. wędzone wędliny, solone śledzie, wędzone ryby, żółte sery. gotowe przyprawy, kiszone ogórki, gotowe sałatki, sosy. Pożadane walory smakowe potraw przy użyciu mniejszych ilości soli uzyskuje się przez solenie ich tuż przed podaniem lub pod koniec gotowania, zastępowanie soli innymi przyprawami jak pieprz, papryka, oregano, czaber, ocet, chrzan.

 

Ograniczeniu podlegaja również inne używki jak kawa, herbata, alkohol. Głównym źródłem energii powinny być produkty zbożowe. Powinny one pokrywać ponad 30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Preferowane sa przetwory zbożowe o dużej zawartości błonnika np. pieczywo razowe, pytlowe, pszenne, makarony (z wyjatkiem makaronu na żółtkach), wszystkie gatunkikasz.

 

 

 

Duża ilość błonnika dostarczaja nam także warzywa i owoce. Pożadane jest spożywanie około 1 kg owoców i warzyw (łacznie z ziemniakami) dziennie. Również mleko ze względu na wysoka zawartość wapnia powinno być spożywane w dużych ilościach, zaleca się co najmniej 0,5 I dziennie. Przy wyborze mleka sugeruj się zawartościa tluszczu. Powinno się spożywać zawsze mleko chude 0,5-1,5% tłuszczu. Mięso i jego przetwory powinny być spożywane w małych ilościach około 100g dziennie. Mięso białe, szczególnie drobiowe uważane jest za zdrowsze. Zawiera ono mniej tłuszczu. Pożadane jest zastępowanie mięsa rybami lub nasionami roślin straczkowych.

 

Spośród nasion roślin straczkowych szczególnie polecana jest soja, ze względu na duża zawartość białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika, które należa do grupy przeciwutleniaczy. Jaja, podroby i krewetki powinny być ograniczone ze względu na duża zawartość cholesterolu. Dopuszcza się spożywanie 2 jaj tygodniowo wliczajac w ta ilość jaja spożywane w gotowych produktach.

 

W diecie tej baczna uwagę należy zwrócić na sposób przygotowania potraw. Preferowane jest gotowanie na parze, pieczenie w folii lub na ruszcie, grilu, smażenie na patelni teflonowej bez dodatku tłuszczu, duszenie bez wcześniejszego obsmażania.

 

Ogranicz ilość spożywanych słodyczy- ciast z kremem, paczków, czekolad. Oprócz wysokiej liczby kalorii pochodzacej z węglowodanów spożywasz dużo tłuszczu. Ograniczać powinno się równieżjedzenie słonych przekasek: -chipsów, słonych orzeszków, paluszków, krakersów itp. W nich także czai się ukryty tłuszcz.

 

Joanna Wyciszkiewicz. Karina Łysakowska

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
stat4u